Beppesfilmstund

Film och Foto

Objektiv nr 3

Kategori: Foto

 
Då var det så att jag hade ett normalt 50mm ett vidvinkel 28mm och då behövs det ett tele för att vara mer komplett. Jag tittade då runt i vanlig ordning och hittade ett privärt objektiv men det som var möjligen en nackdel var att det var ehlt manuellt objektiv. Men eftersom att jag i huvudsak har tänkt att filma så gör det ingenting att det är manuella. Det går givetvis fota poträtt och annat som inte rör sig så mycket (helst) med det också. Men då blev det ett beggangnat Samyang 85mm f 1.4.
 
Varför blevdet just en 85a ? 
Ja dels var det att den var billig men också för att det är ett berömd brännvidd för porträtt foto/video. Säg att jag ska spela in en scen i ett rum där jag behöver visa hela rummet ett klipp (28mm) poträtt ett klipp (85mm) och allt annat där mitt emellan blir 50mm. Men nu tänker kanske en del att "mitt 50mm är ju perfektför porträtt" då skulle jag tro att du har en mindre sensor i din kamera än vad som finns i en fullformat, vilket kallas för crop sensor.
En APS-H sensor är betydligt mindre än en Fullformatare vilket gör att alla brännvidder (mm) multipliceras med 1,6 när det gäller canon. Så om du har ett 50mm så blir de ett 80mm vilket betyder att du är nära ett 85mm.
Men visst ett 50mm på fullformatare är inte fel för poträtt men inte idealiskt. Varför är det på detta sätt ?
Jo för när brännvidden blir smalare och längre så trycks bakgrunden ihop en aning och detta gör att näsan och örat för en bättre propotion, vad vi tycker, i våra ögon. 
 
Här kan ni se de olika formaten på sensorerna
 
Men det var inte bara därför detta objektiv var lockande utan även dess ljuskänslighet på F 1.4 vilket ger mig väldigt mycket ljus i mörka situationer. Ljus kan man nästan aldrig få för mycket av. Men med ett sådant litet bländartal så får man även ett väldigt kort skärpedjup som blir väldigt roligt att leka med.
 
Detta är förmodligen det roligaste objektiv jag har just för det korta skärpedjupet och den kvalite det ger bilderna/filmen :)
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: