Beppesfilmstund

Film och Foto

The Bible series

Kategori: Film

Det har gjorts rätt många filmer ur Bibelns olika böcker genom åren. Ifjol sändes en serie som täckte hela Bibeln från skapelsen fram till uppenbarelseboken. Jag tror att detta är det enda försök som gjorts, att täcka hela Bibeln i en serie. Om än den försöker täcka hela Bibeln så är det givetvis många böcker som inte kommer med förmodligen av det enkla kälet att det skulle bli för stort och svårt att göra.
Denna serie är inte helt trogen Bibeln i den mening att den följer Bibeln till punkt och pricka vilket det står klart och tydligt innan varje avsnitt. Detta kan leda en till två vägar (i alla fall) och den ena är att det är förkastligt, vilket gör att serien redan från början blir svår att titta på eftersom man gärna ser misstagen som görs. Men den andra sidan är att berättelsen förmodligen får ett bättre flyt och görs på ett sätt så det blir lättare att först för oss tittare om just Bibeln. Så man kan säga at det är en bra serie men kommer det upp frågor så måste man fram med BIbeln för att se vad som "egentligen" hände. Inte för att serien  gör jätte stora misstag i det stora men som med allt annat som ska diskuteras på ett djupare plan så kräver det information som är korrekt. Så denna serie kan maninte ta som fakta utan mer som en blandning av fakta och fiktion.
Med detta sagt så skaulle jag vilja säga att jag tycker att detta är en bra serie om man kan se bort från sådana saker som nämnt ovan. När jag väl gjorde det och lät mig se serien som den är och inte som den borde vara så blev den bättre. Serien har 10 avsnitt där varje avsnitt avser en viss tid i Bibeln. Detta är bra så långt men problemet blir att avsnitten inte riktigt hinner med att få en att tycka om karaktärer i den utsträckning som kanske krävs för att bli en riktigt bra serie. Sen så är många krigsscener, för min del, löjligt gjorda på så sätt att de har gjort modern koreografi i en svunnen tid. Detta tycker jag var ett halv löjligt grepp.
Jag kanske låter negativ kring denna serie men måste då säga att så är inte fallet. Jag tycker den är bra och har en del poänger medan den i vissa fall får en att ställa mer frågor, vilket i sig inte är dåligt. Det är en bra serie för alla att se och ni kommer inte att bli besvikna.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: