Beppesfilmstund

Film och Foto

Stabilisering del 2

Kategori: Allmänt

 
 
Egentligen tar jag det i omvänd ordning men det kanske inte märks förutom att jag just sagt det :P
Det bästa att börja med är ett bra stativ och videohuvud. Att börja med detta ger dig en bra start för filmning. Jag hade ett stativ med ett huvud men när jag skulle sätta all utrustning på det så skakade hela stativet direkt jag blåste på det vilket inte är bra. Det finns många olika varianter av huvuden och stativ så man måste veta vad man vill ha (som med alla andra produkter). 
 
Det jag kollade på när det gäller stativ var hur högt det kommer upp och hur lågt. Sedan var det viktigt att det klarar en viss vikt eftersom att jag kanske i framtiden kommer att bygga på mer och mer samt att det klarar den utrustning som jag redan har utan problem. Sedan kollade jag även på om det hade halvkula, vilket gör att du snabbt kan sätta kameran i våg.
 
När det gäller videohuvud så var det också hur mycket vikt detta klarade som hade betydelse av samma anledning som stativet. Men sedan finns det olika saker att titta på som vart reglage sitter och om det är praktiskt satt eller om det finns överhuvudtaget. Det finns även ett så kallat motstånd som gör att kameran håller sig på den plats du lämnat den oavsett hur du har tiltat huvudet (upp och ner) och detta har också olika vikt det klarar av. 
 
Jag började titta på olika stativ och olika videohuvud och hitade många billiga som verkade vara skräp men också en del som verkkade vara riktigt bra för priset. Att köpa dessa saker nytt är dyrt så därför började jag kolla på blocket och hittade ett Manfrotto för samma peng som det billiga jag hade tittat på så det blev ett sådant :)
 
Stativ: Manfrotto 351MVB
Videohuvud: Manfrotto 501HDV

Kommentarer


Kommentera inlägget här: