Beppesfilmstund

Film och Foto

Sherlock Holmes

Kategori: Film

 
Äntligen har jag fått mina serier men den första jag betat av är Sherlock Holmes. Jag hade serietorka i höstas varpå jag beställde denna och The Bible men det går snabbt att se klart en serie. Så nu kommer lite tips retruaktivt och jag börjar med Sherlock.
De flesta vet redan vad Sherlock Holmes är i grunden. Det verkar som om att hab har blivit populär i tv-rutan de senaste åren. Det har skapats en viss charm kring denna figur och jag tror att filmerna som Guy Ritchie gjorde har varit en grund för denna förändring och givetvis Roberts tolkning av den.
Detta är då en engelsk serie som utspelar sig i något så när England där brott är vardagsmat. Som vanligt i serier som handlar om att lösa fall så händer det alltid en massa brott. 
Serien bör man se från början och inte se lösa avsnitt eftersom att de följer upp efter varandra vilket jag tycker är bra. Så det är inte en ännu ny C.S.I serie om än den har många likheter. 
Avsnitten är långa, kan nästan ses som egna filmer som håller ihop till slut. 
Serien är en väl gjord och värd sina hyllningar men jag kan känna att jag är för mätt på sådana typer av serier. Vi har ju alla sett många avsnitt av C.S.I och dem i olika städer samt många andra. Men jag skulle säga att den är unik och inte heller helt lik dessa serier men för mig är själva konceptet slutkört, jag är mer eller mindre less. Men vad som gör skillnande med denna serie är själva hjälten ,Sherlock, som ibland kan ses som en typ av en anti hjälte. Det andra är för mig dynamiken mellan Sherlock och sin polare.
För alla er som gillade filmerna Sherlock Holmes och serierna C.S.I så kommer ni med säkerhet att tycka att denna är underbar.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: