Beppesfilmstund

Film och Foto

I saw the devil

Kategori: Film

Vad skulle du göra om din nyblivne fru blobit kidnappad, våldtagen och dödad ? De allra flesta skulle kräva hämnd. Hämnd är vad denna film handlar om och jag skulle säga att koreaner är bäst på att göra filmer om hämnd. Min-Sik Choi (oldboy, lady vengence) spelar riktigt bra som mördare, trovärdigt och obehaglig, jag fick kalla kårar bara av att se honom. Lika så Byung - hun lee som får spela den hämndlystne. Det är här filmen görs riktigt bra den brutala mördaren som småningom kanske inte är mer djävul än den som försöker döda honom. Vem är egentligen djävulen ? En film som handlar om hämnd har tendens till att bli våldasam. Våld kan tolereras till en viss gräns men går det över gränsen krävs en bättre förklaring. Tyvärr är det här som jag tycker denna film spricker lite grann, den blir alldeles för våldsam. Det var några gånger som jag fick hålla för ögonen för att det var alldels för brutalt. Visst en viss förståelse har jagmed våldet men hade det behövts vara så mycket för att få fram samma budskap ? Det är ändå en film som du blir slukad av och kan bara inte sluta se men frågan är var går gränsen innan du själv blir monster ?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: