Beppesfilmstund

Film och Foto

Game of thrones

Kategori: Film

 
Nu har jag hunnit se hela serien av Game of thrones, bättre sent än aldrig. De flesta som jag pratat med när det gäller denna serie så är alla överens om att det är bland det bästa de sett. Innan jag börjar säga om jag tycker den är bra eller inte så tänkte jag gå igenom den lite.
 
För er som inte vet så är detta en serie som handlar om olika kungadömmen som av olika skäl vill sitta på kunga tronen som regerar alla sju rikena. Det är här hela spelet ligger, vem ska få "Iron throne". Den utspelar sig i en miljö som påminner väldigt mycket om tiden då vi hade kungar som krigade för att få olika länder men den största likheten ligger nog med Romariket. De har skapat en egen värld, en fantasy värld. Det förekommer både drakar, magi och andra typer av fantasy liknande händelser. Game of thrones är en serie som har många likheter med en såpa. Delarna tar god tid på sig att fördjupa sig i olika intriger som uppstår mellan dessa olika rikena och även internet i rikena. Det förekommer många "knivar i ryggen" och andra tjuvaktiga knep för att de ska få som de vill. Det är en mycket välgjord serie som stundtals är en fröjd för ögat att se. Miljöerna känns väldigt trovärdiga. Detta är en serie som jag sögs in mest för dess miljöer och vissa karaktärer som var bättre än andra. Skådespeleriet är av hög klass och mycket trovärdigt för det mesta.
 
Då var det avklarat då kan jag beräta lite vad jag tycker :)
Denna serie är långsam på att berätta vilket gör att jag kännde ofta att många händelser går alldeles för långsamt. Man sitter och väntar på att det ska hända men det gör de inte på hela avsnittet, som då är ca 1 timme långt per del. Detta gör mig rätt frustrerad och får mig att få lite agg mot serien. Världen de har skapat är bra gjord och är rolig att snöa in i, finns mycket som de kan göra med den. Men detta blir bara en lång väntan på något som man kan tro ska komma. Den har en del slag som vi får se vilket är ett plus, livar upp serien en del då den annars är rätt seg. Det är en bra serie och jag vill se fortsättningen men den ger mig inte suget att titta på nästa del direkt den kommer utan jag kan lika gärna vänta en tag. 
Det är en serie av hög kvalite som HBO gjort. Ni som sett HBO serier tidigare vet att de gör bra serier avsett vad de handlar om.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: