Beppesfilmstund

Film och Foto

Canon 5d mark II

Kategori: Foto

 
 
När jag började titta efter videokamera så ville jag ha en som skulle klara av att visas på tv eller vara så pass bra bildmässigt att jag inte skulle behöva skämmas när materialet skulle visas. Jag började då titta runt på vilka det fanns att köpa och hamnade på ett alldeles för högt pris. Det blir alltid merkostnader så som lampor, ljud och annat krims krams runt om så priset skulle bli än högre efter de var införskaffade. Men detta räknade jag själklart inte på eftersom att det bör göras vilken än kamera som jag skule köpa. Efter att jag sökt en del och funderat om jag verkligen vill ha en ny videokamera så insåg jag att jag ville gärna ha en ny system kamera också. Detta gjorde att jag började kolla på systemkamerer och hamnade till slut i ett dödläge, skaffa systemkamera eller videokamera. 
 
Jag hade tidigare förstått att systemkamera har börjat filma och gjort det hyfsat bra men jag kollade djupare och insåg att det fanns en kamera som mer eller mindre revolutionerade filmindustrin och den kameran var Canon 5d mark II. Vad var det som gjorde denna kamera så bra ? Bildmässigt hade den lika bra bild som de videokameror som var mycket dyrare men det var inte det som gjorde den så attraktiv utan det var snarare bilsensorn, en 36 x 24 mm fullformat. Denna sensor används ofta vid filmning i hollywoodproduktioner just för att den ger ett härligt och trevligt skärpedjup. Men inte bara det som gjorde det utan även att denna sensor var så pass ljuskänslig vilket var ovanligt vid tiden. Detta gjorde att en vanlig konsument som jag eller du kunde nu helt plötsligt göra filmer på samma sätt som de gör i hollywood för en bråkdel av pengen. 
 
Detta blev då mitt val då denna kamera höll måttet på alla frånter och på köpet fick jag även en väldigt bra stillbildskamera vilket jag också hade letat efter. Val av märke blev en stor fråga men det fanns egentligen inget alternativ i det skedet som jag var i. Nikon och de andra kamera företagen hade ingen med fullformat sonsor som kunde filma vid tillfället vilket de har nu. Detta gjorde att de inte var några alternativ helt enkelt. 
 
När man då köper en sådan kamera eller vilken systemkamera som helst för att filma med så krävs det dock mer av den som filmar än om en skulle köpa en videokamera. Detta för att kameran gör inget jobb åt dig utan du måste göra allt själv och bestämma inställningarna i filmläget. Det kan anses vara en nackdel (och är det i vissa fall) men oftast så vill jag och de flesta jobba manuellt med sin kamera. Jag vill ju jobba på mitt sätt. Sedan blir det en hel del pengar på objektiv vilket är jobbigt men samtidigt får jag bestämma vilken typ av bild jag vill ha när jag väljer objektiv. En nackdel som jag kan se är att skärpedjupet blir kortare med denna sensor än de andra crop eller de andra sensorena vilket kan bli lite jobbigt när man ska filma vardagssaker, konserter eller liknande.
 
Nu var detta första delen, häng med på teknikens resa :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: