Beppesfilmstund

Film och Foto

Objektiv nr 2

Kategori: Foto

 

Ja då har jag beskrivit lite vilket mitt första objektiv var och vad man kan tänka på när man ska införskaffa sig ett nytt. Som sagt började jag med ett Canon 50mm F 1.8 vilket jag körde med rätt länge (har fortfarande kvar det men har även andra nu) men efter ett tag ville jag ha ett nytt för att få andra perspektiv att se på världen genom en sökare. Jag började kolla vad som behövs för objektiv förutom ett 50mm och då hittade jag ett vivitar 28mm F 2.5 med Nikon fattning. Detta är en fördel att kunna köra nikon objektiv på en Canon kamera det enda som behövs är en adapter som man kan köpa för ca hundringen. Vad som är bra med detta är att Nikons gamla (vill säga från iaf 50-talet) objektiv passar med denna adapter till canon och det är inget glas i adapter vilket det annars kan vara för att få det att fungera korrekt.
Det som vissa kan tycka är dåligt med detta är att man måste köra detta objektiv helt manuellt vilket innebär att objektivet måste kunna ändra bländaren och fokus manuellt på objektivet. Detta är ofta till en nackdel om man inte är van att köra manuellt.

Men i alla fall blev det detta vidvinkel objektiv för mig just för att det var så pass billigt (fick objektivet med frakt och adapter för ca 300kr) och passar utmärkt till att filma då man ändå måste göra allt manuellt.

Nu öppnades en ny värld att undersöka med detta och fotot tog fart igen för ett tag tills jag blev sugen på ett till......
Hade gött :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: